Payment Google Adsense kelapan RM817.45

 
Wah, lamanya rasa Jamal dah tak update blog nie. Sampaikan slip bayaran Western Union dari Google Adsense pun Jamal dah lupa letak kat mana. 

Hari nie Jamal just nak share income dari google adsense untuk bulan may, tapi macam biasa la Google akan bayar ada bulan june. Earning yang Jamal dapat ialah USD 258.55 iaitu kira-kira RM817.45. Alhamdulillah rezeki.


10 comments:

AZRI said...

wah banyak nya.. blog pun sudah PR2.. tahniah :D

bersama kak Es said...

bestnya Jamal!

camne nak dapat macam tu ye?

Ir. Jamal said...

Azri: Alhamdulillah, thanks

Kak Es: Kena banyak belajar kak, try and error. Makan masa setahun jugak la nak sampai tahap sekarang nie.

Juan said...

terbaiklah jamal, ni yg jeles nih

Ir. Jamal said...

Haha, jgn jeles je.
Kalau nak macam tue kena tingkatkan usaha lagi, pasti boleh punye..

Juan said...

jamal boleh x aku tanya, adakah income yg ko dapat ni sebab trafik tinggi atau CPC yang tinggi. Dan adakah memang blog english beri value tinggi. Dan lagi iklan saiz manakah yg terbaik. ni aku kumpul semua dlm satu ni soalan nih

Ir. Jamal said...

1) Yup, memang blog english akan beri value yang tinggi iaitu dari segi nilai CPC compare to blog berbahasa melayu. Sebabnya dengan blog english, visitor ko akan datang dari seluruh dunia dan iklan yang akan keluar di blog kita juga akan datang dari syarikat luar negara. Nilai CPC jadi tinggi sebab iklan luar negara ikut nilai USD. Exchange rate USD lagi tinggi dari RM, for sure la lagi untung iklan luar compare dengan iklan dari malaysia.

2)Tips kedua berkenaan nilai CPC jugak. Kita kena pandai pilih keywords yang bernilai tinggi untuk entry kita. Cara nak tahu nilai keywords tue, ko boleh gunakan aplikasi Google Adwords.

3)Bila nak maksimumkan nilai CPC kita, baru la usaha untuk tingkatkan traffic ke blog. Kalau boleh dapatkan traffic secara natural dari search engine sebab nilai CPC lagi mahal berbanding traffic yang kita dapat dari ping ke social network dan sebagainya.

4)Nak tahu iklan mana yang sesuai tue kena buat kajian sendiri la. Kena pandai-pandai try and error. Sebab lain blog lain target visitor die dan lain juga iklan jenis apa yang paling sesuai.

harap ianya membantu

Juan said...

soalan last, hehe, aku buat blog english, tp x power la, tp bila tgk visitor majoriti dari malaysia, adehhh, kalau mcm ni mcm mana nak dapat trafik dari luar yer, ker tajuk nak kena international

Ir. Jamal said...

haha, nak dapat traffic dari luar tue memang payah sikit la wan. Kena usaha berlipat kali ganda. Antara faktornya ialah:-

1)Focus 1 niche je
2)Focus keywords tertentu yang kurang persaingan
3)Cari port sosial network or forum tempat prospect visitors ko selalu lepak. Promote kat sana
4)Tambahkan bilangan entry, kalau boleh entry ada beratus, baru best.

banyak lagi ko boleh buat..tapi aku share yg nie je dlu...haha

Unknown said...

salam,boleh bantu saya tak?? sya cuba buat adsense guna pihak ketiga tapi asyik disable jer,di band oleh google,

boleh tak ajar mcm mane nk buat akaun adsense sendiri?? dan bagaimana menjana pendaptannya, tunjuk ajar tuan saya amat hargai,jika boleh berguru saya sanggup,lagi2 percuma,hehehe amin...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...